Warunki handlowe INCOTERMS 2020

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Warunki dostaw INCOTERMS®2020 – pojęcia podstawowe:

  • czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS® ?,
  • co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020,
  • co to jest „ryzyko” w dostawie,
  • co oznacza „termin dostawy”,
  • płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach),
  • obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej,
  • możliwe modyfikacje formuł INCOTREMS®,
  • reklamacje z tytułu umowy sprzedaży a reklamacje z tytułu umowy o przewóz (uszkodzenie, ubytek, utrata towaru w transporcie, opóźnienie w dostawie),
  • reklamacje z tytułu szkody w przewozie, kto jest uprawniony do ich składania i czy wynika to z INCOTERMS® czy z innych
    przepisów ?,
  • czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych) a jak z już zawartymi umowami ?.

2. Podstawowe zmiany w wersji INCOTERMS®2020 w porównaniu z wersją INCOTERMS®2010 – co nowego a co pozostaje.

  • jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010 ?,
  • rozszerzony wstęp i aktualizacja not wyjaśniających,
  • nowy układ artykułów (zmiany raczej techniczne, układ bardziej czytelny),
  • zmiana inicjałów z DAT na DPU (delivery at place unloaded),
  • zmiany w zakresie ubezpieczeń: CIP I CIF,
  • adnotacja “on board” na konosamencie przy FCA,
  • sytuacja użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP,
  • włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów (A4/B4 I A9/B9).

3. Omówienie poszczególnych formuł – jak je stosować prawidłowo: zalecenia i przeciwwskazania

  • Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu

    • EXW Ex Works (… named place)

    • FCA Free Carrier (… named place)

    • CPT Carriage PaidTo (… named place of destination)

    • CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination)

    • DAP Delivered At Place (… named place of destination)

    • DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination)

    • DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination)

  • Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes” – co o ubezpieczeniu kupujący powinien obowiązkowo wiedzieć,
  • dlaczego wyłączne bazowanie na ubezpieczeniu przewoźnika (OCP) czy spedytora (OCS) jest niezalecane,
  • ograniczenia kwotowe przy odpowiedzialności przewoźnika,
  • reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego,
  • Transport morski: odpowiedzialność przewoźnika morskiego, rola i znaczenie Konosamentu (B/L), co to jest morski list przewozowy i kiedy stosować zamiast B/L, demurrage, detention, …
    • FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment)

    • FOB Free On Board (… named port of shipment)

    • CFR Cost and Freight (… named port of destination)

    • CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination)

    • Inne?

4. TOP10 czyli najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Warunków Handlowych INCOTERMS®

  • np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie ?,
  • uzgodnienie warunków handlowych ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych,
  • dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
  • nadużywanie DDP,
  • powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”,
  • inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020.

5. Zalecenie

  • kiedy stosować daną formułę INCOTERMS®, przykłady praktyczne